کد مطلب:68629 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

در جنگ صفین بر فراز منبر











.

در جنگ صفین پس از چند نامه و پیام كه بین امیرالمؤمنین علیه السلام و معاویه رد و بدل شد، آنحضرت در میان لشكر خود در جمع مهاجرین و انصار و با حضور فرستادگان معویه برفراز منبر قرار گرفت و مناقب خود را برشمرد و در هر كدام مردم را قسم داد و آنان اقرار كردند. از جمله فرمود:

[صفحه 52]

شما را بخدا قسم درباره ی قول خداوند: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا اللَّه و...» و آیه ی «انما ولیكم اللَّه...»... كه خداوند به پیامبر صلی اللَّه علیه و آله دستور داد به مردم بفهاند كه این آیات درباره ی چه كسانی نازل شده و ولایت را برای آنان تفسیر كند... آنحضرت هم مرا در غدیر خم منصوب كرد... و فرمود: «ای مردم، خداوند صاحب اختیار من، و من صاحب اختیار مؤمنین هستم و اختیارم بر مؤمنین از خودشان بیشتر است. أَلا فمن كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله»...

پس از این سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام، دوازده نفر از كسانی كه از شركت كنندگان در جنگ بدر بودند و در صفین همراه حضرت حضور داشتند برخاستند و به گفتار حضرت شهادت دادند. سپس هفتاد نفر بقیه ی صحابه برخاستند و شهادت دادند. بعد از آن چهار نفر از اهل بدر برخاستند و تفصیل ماجرا و آنچه در غدیر دیده بودند را بازگو كردند.



صفحه 52.





    1. كتاب سلیم: حدیث 25.